سیستم تبرید تراکمی چیست؟

سیکل تبرید تراکمی-فروش گاز مبرد دانوس

تعریف سیستم تبرید تراکمی یا سردسازی

سیستم تبرید تراکمی یا سردسازی که با نام سرمایش نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که در طی آن گرما از یک محیط یا ماده گرفته شده و در محیط دیگر رها می‌شود. در واقع از لحاظ علم فیزیک، تبرید یک پدیده انتقال گرما محسوب می‌شود.

در طی فرآیند تبرید، به دنبال کاهش دما در ناحیه یا فضای مورد نظر خود هستیم، این فضا می‌تواند اتاق منزل یا اداره و یا حتی یک سردخانه صنعتی باشد. جذب گرما از محیط هدف، معمولاً به وسیله اواپراتور و دفع آن در محیط دیگر به وسیله کندانسور صورت می‌گیرد.

سیکل تبرید تراکمی-فروش گاز مبرد دانوس
سیکل تبرید تراکمی-فروش گاز مبرد دانوس

کمپرسور

کمپرسور یک  دستگاه مکانیکی است که کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. کمپرسور برای فشرده کردن گاز یا مایعات استفاده می‌شود. عملکرد آن به این صورت است که با صرف انرژی مکانیکی فراوان، گاز را با سرعت به درون خود مکیده و فشرده می‌سازد. در اثر این عمل، دمای گازی که فشرده می‌شود نیز افزایش می‌یابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنک‌کننده عبور می‌دهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی باز گردد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شده‌اند.

کمپرسور-فروش گاز مبرد دانوس
کمپرسور-فروش گاز مبرد دانوس

اواپراتور

اواپراتور یک مبدل حرارتی ساخته شده از لوله‌های مارپیچ است.  در اواپراتور یک سیال مایع که فشار پایینی دارد وارد لوله ها می‌شود و با جذب کمترین حرارت از سیال اطراف لوله‌ها به نقطه جوش خود می‌رسد و تبخیر می‌گردد. با این روش حرارت از محیط اطراف گرفته و فضا خنک می‌گردد. پس از آن گاز تولید شده از طریق لوله مکش به کمپرسور برمی‌گردد

اواپراتور-فروش گاز مبرد دانوس
اواپراتور-فروش گاز مبرد دانوس

کندانسور

کندانسور یا دستگاه تقطیر کننده دستگاهی است که به منظور تغییر فاز سیالات از حالت بخار(گازی) به حالت مایع استفاده می‌شود. در هر سیکل تبرید گرما توسط ماده مبرد در اواپراتور جذب شده و ماده مبرد به گاز تبدیل می‌شود. سپس این گاز گرم وارد کمپرسور می‌شوده ودر آن‌جا فشرده شده و فشار آن افزایش پیدا می‌کند. درنهایت این ماده مبرد که دما و فشار بالایی دارد، وارد کندانسور شده و با از دست دادن گرمای خود، به مایع تبدیل می‌شود.

کندانسور-فروش گاز مبرد دانوس
کندانسور-فروش گاز مبرد دانوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *