گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال چیست؟

گاز یخچال وظیفه خنک‌سازی را در تمامی مدل‌های یخچال و فریزر خانگی و صنعتی بر عهده دارد. این گاز ممکن است از ترکیب چند گاز شیمیایی یا یک گاز واحد تشکیل شده باشد. در یخچال‌ها فرآیند خنک‌سازی با استفاده از این گاز در سیستم تبرید تراکمی انجام می گیرد. در این مقاله بیشتر با گاز مبرد ویژه یخچال آشنا خواهید شد.

گاز یخچال-دانوس

آشنایی با انواع گاز یخچال

یخچال‌های امروزی با توجه به نوع گاز آن طراحی و تولید می شوند. در گذشته در اولین یخچال‌های مصنوعی اکثرا از آمونیاک به عنوان ماده خنک کننده استفاده می‌کردند. آمونیاک کارکرد مناسبی داشت، اما قابلیت اشتعال داشت و اگر نشت می‌کرد احتمال ایجاد مسمومیت برای انسان را داشت. بنابراین استفاده از آمونیاک کم کم کنار گذاشته شد و تولیدکنندگان به سراغ گازهای دیگری رفتند. نخستین گاز فریونی که در یخچال مورد استفاده قرار گرفت،  فریون 12 بود. گازی بی بو که عملکرد مناسبی داشت. اما به خاطر آسیب هایی که به محیط زیست وارد می کرد کنار گذاشته شد.

فریون گازی است که می تواند باعث تجزیۀ شیمیایی ترکیب اوزون شود و به لایۀ اوزون صدمه بزند. امروزه از مبردهایی با ترکیب های شیمیایی متفاوت به عنوان گاز یخچال استفاده می شود. از این جمله می توان به ترکیب هایی مثل R22، R407، R600، R134 و … اشاره کرد. در تمامی این گازها که با عنوان CFC شناخته می شوند همچنان از گاز فریون هم استفاده شده است. با این تفاوت که در این گازها سعی شده تا آثار مخرب زیست محیطی این گاز کاهش یافته و برای استفاده مناسب سازی شود.

گازیخچال چگونه عمل می کند؟

این گاز دقیقاً جزئی است که کار سرمایش را در یخچال‌ها و فریزرها انجام می دهد. سیکل تبریدی که در یخچال‌ها طراحی می شود، در حقیقت برای به گردش در آوردن این مبرد است. گازی که در یخچال شارژ می شود، در طول سیکل تبرید چندین بار به حالت اشباع، بخار فوق گرم، مایع اشباع، مایع فوق سرد و … در می‌آید. با تغییر حالت فیزیکی این سیال است که کار سرمایش در یخچال‌ها صورت گرفته و گرمای درون محفظۀ یخچال به بیرون از آن انتقال داده می شود. اجزای دیگری که در فرایند سرمایش یخچال نقش دارند و به گردش مبرد کمک می کنند عبارتند از کمپرسور یخچال، کندانسور، شیر فشار شکن، خطوط لوله و اواپراتور.

مبرد در یک سیکل کامل باید از تمامی این اجزا عبور داده شود. کمپرسور فشار لازم برای حرکت گاز را تأمین می کند. کندانسور دمای آن را کاهش داده و شیر فشار شکن گاز را آمادۀ ورود به محفظۀ یخچال می کند. کار دریافت گرما از درون محفظۀ یخچال نیز بر عهدۀ اواپراتور است. خطوط لولۀ یخچال‌ها را هم که می توانید در پشت یخچال و درون فریزر و محفظۀ یخچال مشاهده کنید.

شارژ گاز یخچال

پیشنهاد می کنیم این مقاله‌ها را نیز بخوانید : 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *