راهنمای خرید کولر گازی

انواع مدل کولر گازی-فروش گازهای مبرد دانوس

امروزه کولرهای گازی دارای تنوع بسیار زیادی از برندها و مدل‌های مختلف هستند. اگر قصد خرید کولر گازی دارید، انتخاب از میان انواع مدل های کولرهای گازی برای شما سخت خواهد شد. قبل از خرید هر محصولی بهتر است یک راهنمای خرید برای آن دستگاه را بخوانید تا بعد از خرید از انتخاب خود پشیمان نشوید. در این مقاله قصد داریم به موضوع راهنمای انتخاب کولر گازی بپردازیم.

انواع مدل کولر گازی-فروش گازهای مبرد دانوس
انواع مدل کولر گازی-فروش گازهای مبرد دانوس

ملاک های موثر در خرید کولر گازی

  • توان یا ظرفیت برودتی
  • نوع کمپرسور
  • سطح انرژی کولر گازی EER

توان یا ظرفیت برودتی

 یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌ها که در راهنمای انتخاب کولر گازی باید به آن اشاره کنیم، توان یا ظرفیت برودتی آن است. ظرفیت برودتی یک سیستم مقدار حرارتی است که باید به بیرون منتقل شود تا دمای اتاق به نقطه مورد نظر کاهش یابد. واحد ظرفیت برودتی کیلووات به اختصار KW و یا BTU بر ساعت که مخفف BRITISH THERMAL UNITE است، می‌باشد. محاسبه مقدار دقیق ظرفیت مورد نیاز به عوامل متعددی ربط دارد، مثل ابعاد فضای مورد نظر، مقدار تابش خورشید و شرایط اقلیمی، تعداد و ابعاد پنجره‌ها، نوع جداره دیوارها، تعداد افراد حاضر و…  که البته در نظر گرفتن همه آنها کاری پیچیده است. 

اما بر حسب تجربه، نسبت به ابعاد اتاق ظرفیت برودتی را می‌توان تعیین کرد که مسلماً این کار دقیق نیست. اگر توان بیشتر از نیاز انتخاب شود هم هزینه اولیه و هم هزینه مصرف برق بیشتر خواهد شد، و اگر توان کمتر انتخاب شود دما مطلوب نخواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید فضای مورد نظر هر قدر عایق‌بندی شده‌تر باشد توان مورد نیاز نیز کمتر خواهد شد و این یعنی کاهش مصرف برق.

نحوه محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی

برای محاسبه تقریبی ظرفیت کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز در طبقات وسط ساختمان به ازای هر متر مربع حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ (BTU) و درطبقاتی که بالای آنها پشت بام است بدلیل تابش نور خورشید بر سقف، به ازای هر مترمربع زیربنا بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ (BTU) درنظر گرفته میشود.

می توانید برای سهولت بیشتر به جدول محاسبه تقریبی زیر جهت تعیین ظرفیت اسپلیت یا کولر گازی مورد نیاز، با توجه به شرایط و مبانی محاسبات عنوان شده زیر مراجعه نمایید.(این محاسبه بصورت تقریبی و صرفاً برای آپارتمان های مسکونی با شرایط آب و هوایی مانند تهران و با فاصله سقف تا کف 2/8 متر، بدون تجمع نفرات و افزایش گرمای نهان و بدون استفاده از تجهیزات الکتریکی پرمصرف و همچنین بدون نمای شیشه یا ضلع شیشه ای خصوصاً در سمت غرب فضا یا بنای مورد نظر ارائه گردیده است.)

ظرفیت کولر گازی یا اسپلیت (BTU)برای واحدهای زیر پشت بام (m2)برای طبقات دیگر (m2)
9000تا 12تا 15
12000تا 17تا 22
18000تا 25تا 35
24000تا 34تا 45
32000تا 45تا 64
45000 ایستادهتا 55تا 75
60000 ایستادهتا 75تا 100
90000 ایستادهتا 110تا 150

نوع کمپرسور کولرهای گازی

یکی دیگر از موارد مهم در راهنمای انتخاب کولر گازی، نوع کمپرسور آن است بطور کلی کمپرسورها قطعاتی هستند که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز مبرّد، باعث تبدیل گاز به مایع می شوند. در کولرهای گازی کمپرسورها که در واقع موتور دستگاه هستند، نقش مهمی ایفا می کنند و از لحاظ ساختاری کاملا مشابه کمپرسور یخچال ها هستند.

معمولاً کمپرسور کولر گازی یکی از سه مدل زیر است:

  • کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی
  • کمپرسور اسکرول
  • کمپرسرو روتاری

هر کدام از این مدل‌های کمپرسور مزایا و معایب خود را دارند که در جدول زیر دسته‌بندی شده‌اند :

نوع کمپرسورتحمل حرارتمصرف برقآلودگی صوتیتوان
پیستونیبالازیادزیادکم یا متوسط
اسکرولبسیار بالامتوسطمتوسطزیاد
روتاریکمکمکممتوسط

در کولرهای اسپلیت امروزی، کمپرسور روتاری بیشترین کاربرد را دارد و نوع اسکرول با وجود عملکرد بهتر، خیلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

فناوری کمپرسور اینورتر

اینورتر در حقیقت یک کنترل‌کننده سرعت دوران کمپرسور است. اگر اینورتر وجود نداشته باشد کولر گازی با تمام توان خود شروع به کار می‌کند تا زمانی که به دمای تنظیم شده برسد سپس خاموش می شود و هر گاه دما مجدداً افزایش یافت، کمپرسور باز هم با تمام توان کار می‌کند. اما اینورتر می‌تواند توان کمپرسور را تنظیم کند به طوری که هر گاه دما به نقطه مورد نظر رسید، توان کاری کمپرسور کم می‌شود ولی خاموش نمی‌کند. با این کار دما در نقطه مد نظر ثابت باقی می‌ماند در ضمن مقدار مصرف انرژی نیز کم می‌شود.

کولر گازی های اینورتر با تبدیل برق متناوب به جریان برق مستقیم ، موجب استارت تدریجی، کم صدا و کم مصرف دستگاه در هنگام راه اندازی کولر می گردند. 

کولرهای گازی یا اسپلیت های اینورتر دار از کولرهای گازی معمولی کم مصرف ترند. البته ناگفته نماند، تبلیغاتی که شرکت های وارد کننده کولرهای گازی اینورتر مبنی بر کاهش مصرف برق ۶۰ درصدی در این کولرها دارند نه اثبات شده است و نه منطقی.

سطح انرژی کولر گازی EER

یکی دیگر از مواردی که باید در هنگام خرید کولر گازی به آن دقت کرد مقدار مصرف برق آن است.  EER  به معنای میزان بهره‌وری انرژی الکتریکی یا Energy Efficiency Ratio است. از این معیار می‌توان فهمید کولر مورد نظر، چه مقدار از انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل می‌کند. به هر میزان که EER بیشتر باشد، دستگاهِ خنک‌کننده‌ی بهتری خواهیم داشت. میزان آن را از برچسب مخصوص  آن که با حروف نشان می‌دهند می توان فهمید. هر چقدر این مقدار بیشتر باشد، مصرف برق کولر گازی کمتر است.

برچسب انرژی-فروش گازهای مبرد دانوس
برچسب انرژی-فروش گازهای مبرد دانوس

نکاتی دیگر برای انتخاب کولرگازی مناسب:

در موقع خرید کولر گازی با رعایت نکات تکمیلی زیر علاوه بر موارد بالا انتخابی مناسب خواهید داشت:

  • کنترل از راه دور و پانل کولر گازی (در کولر های اسپلیت) توسط برخی از شرکت ها ضمانت نمی شود و یا ضمانت کمپرسور کولر گازی در مدت گارانتی، با قید شرط و اما و اگر است. عبارت “بدون قید و شرط کمپرسور گارانتی می شود” تضمین کننده منافع شماس.
  • اگر کولر گازی باکنترل ازراه دور می خرید، بهتراست دکمه خاموش وروشن کردن کولر گازی ، علاوه بر کنترل روی پانل کولر گازی نیز تعبیه شده باشد. که در مواقعی که ریموت کنترل از کار افتاد ، بتوان از دستگاه استفاده کرد.
  • قبل از انتخاب هر یک از مدل‌های کولر گازی و اسپلیت‌های زیر به موضوع تک فاز بودن یا سه فاز بودن برق مصرفی آن توجه نموده و همچنین آمپر برق مصرفی آن را با آمپر(A) کنتور برق ساختمان خود مقایسه فرمائید.
  • به منظور کاهش موثر مصرف برق کولر گازی و اسپلیت، همیشه دمای آنرا روی ۲۵درجه سانتیگراد تنظیم نمائید. این عمل باعث خاموش شدن متناوب کمپرسور دستگاه و کاهش هزینه برق مصرفی شما می گردد. تنظیم دمای اسپلیت یا کولر گازی روی عدد ۲۵درجه ضمن تامین شرایط هوای مطلوب و مورد نظر شما، بعنوان موثرترین راهکار در کاهش مصرف و هزینه برق دستگاه در تمامی انواع کولر های گازی و اسپلیت ها مورد قبول کارشناسان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *