انواع گاز کولر کدامند؟

انواع گاز کولر-دانوس

سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی و صنعتی مانند کولرهای گازی، با استفاده از گازهای مبرد کار می‌کنند. این سیستم‌ها در فرآیندی به نام چرخه تبرید، از مبرد که به اصطلاح گاز کولر نامیده می شود برای افزایش یا کاهش دمای محیط از طریق انتقال گرما و تغییر حالت استفاده می‌کنند. گازهای مبرد دارای خواص و رفتار ترمودینامیکی متفاوتی هستند و می‌توانند از نظر دما، حجم و فشار متفاوت باشند. در این مقاله به انواع گاز کولر و گازهای مبردی که بیشتر در کولرهای گازی و سیستم‌های تهویه هوا استفاده می‌شوند، می‌پردازیم:

انواع گاز کولر

R12

گاز مبرد R12 یکی از انواع مبردهای مورد استفاده به عنوان گاز کولر است. گاز R12 به دلیل تاثیر مخرب در اثر گلخانه‌ای برای محیط زیست مضر است. به همین دلیل تولیدکنندگان از استفاده‌ی آن به عنوان مبرد منصرف شدند و تولید R12 در سال ۱۹۹۴ متوقف شد.

R12-انواع گاز کولر-دانوس

R22

گاز مبرد R22 شناخته شده‌ترین گاز کولر گازی هست که معمولاً به نام فریون شناخته می‌شود و برای دهه‌ها به عنوان مبرد سیستم تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. با این حال مانند گاز R12، با آسیب‌های زیست محیطی مانند تخریب لایه اوزن همراه است. به همین خاطر، در سال ۲۰۱۰ قانون هوای پاک تصویب شد و مقرر گردید گاز R22 تا سال ۲۰۲۰ کاملاً از رده خارج  شود. با این وجود هنوز در کشورهای در حال توسعه قانونی برای منع خرید و فروش و یا استفاده از این گاز وجود ندارد.

R22-انواع گاز کولر-دانوس

R410A

گاز مبرد R410A (با نام های Puron ، Genetron ، Forane و Ecofluor نیز شناخته می‌شود) وقتی که چند دهه پیش معرفی شد، یک پیشرفت واقعی بود. زیرا حاوی کلر یا برم نیست، برای محیط زیست کمتر مضر است. دارای سمیت و اشتعال پذیری کمی است و به لایه اوزن آسیب نمی‌رساند. تنها عیب آن پتانسیل گرمایش جهانی GWP زیاد است که باعث تشدید اثر گلخانه ای در کره زمین می‌شود. بنابراین با توجه این ویژگی‌ها و داشتن ویژگی‌های خنک کننده R22، گاز R410a جایگزین گاز R22 به عنوان گاز کولر شد.

همچنین گفته می شود که سیستم هایی که با این گاز کار می کنند‌کارآیی بیشتری دارند. کیفیت هوای بهتری را ارائه می دهند و راحتی و قابلیت اطمینان را افزایش می‌دهند. با این حال، نمی توان از آن در سیستم‌هایی که قبلاً با گاز R22 کار می‌کردند استفاده کرد و سیستم نیاز به ارتقا یا جایگزینی دارد. استفاده از این گاز به دلیل داشتن GWP بالا طبق قانون فعلی پارلمان اروپا از سال ۲۰۲۵ ممنوع خواهد بود.

گاز مبرد R410a-کپسولـ واردات و فروش مستقیم گاز مبرد دانوس

گاز R32

به دلیل ممنوعیت گاز R410a در آینده، تولیدکنندگان تهویه مطبوع شروع به استفاده از گاز دیگری به نام R32 در تجهیزات تهویه مطبوع کرده اند. گاز R32 یا متیلن فلوراید، گازی ۱۰۰٪ خالص‌، بدون بو و بی رنگ است که در آب محلول نیست. جایگزین کنونی گاز R410A، از ثبات حرارتی خوبی برخوردار است و استفاده از آن در سیستم‌های تهویه مطبوع برای محیط زیست بهتر است. با توجه به مزایای زیست محیطی ، R32 در آینده گازی است که در تمام سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می شود.

R32-انواع گاز کولر-دانوس

نحوه تشخیص اینکه کدام نوع از انواع گاز کولر را برای کولر گازی استفاده کنید

یکی از راه‌هایی که می‌توانید بگویید مبدل تهویه مطبوع شما به کدام مبرد نیاز دارد این است که برچسب یا صفحه بزرگ کمپرسور یا اواپراتور آن را بررسی کنید. مبرد مورد نیاز را بیان می کند. بررسی این برچسب‌ها قبل از تعویض مبرد مهم است. زیرا مبردها قابل تعویض نیستند و استفاده از نوع نامناسب می‌تواند به سیستم شما آسیب برساند.

منبع: https://www.endesa.com/en و https://www.dependableair.com/

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر: راهنمای خرید کولر گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *